Diana F. Mestre, fundadora de la reconeguda consultoria mexicana de spa i wellnes Mestre & Mestre i una de les expertes internacionals més grans en aquest àmbit, és coneixedora del saló Piscina & Wellness Barcelona, ja que ha assistit com a convidada en edicions anteriors. Aprofitem la seva experiència de més de 35 anys al sector, així com el lideratge de la seva empresa a Mèxic, Carib i Amèrica Llatina per conèixer les principals tendències que mouen la indústria del wellness i spa.
1. Quina percepció té de la situació actual del sector del wellness? Veu diferències significatives entre el mercat llatinoamericà i altres mercats?
En general, el sector del wellness està en auge a tot el món. Arran de la situació viscuda per la pandèmia, les persones es preocupen més per la salut. Els mercats llatinoamericans estan més enfocats a la bellesa i la cura personal, però també sumen aspectes xamànics, l’ús d’ayahuasca i tradicions ancestrals de curació sobre la base de la cultura local. En canvi, als països europeus hi ha un enfocament més gran cap a la balneoteràpia i l’ús de les aigües curatives, així com diverses teràpies per a la sanació integral. Finalment, als Estats Units el wellness es decanta cap a tecnologies de biohacking –amb una perspectiva centrada en l’individu per a la millora de la salut i el rendiment humà–, la nutrició, l’alt exercici físic i la medicina funcional.
2. Quina és la seva visió a l’hora de crear un projecte nou?
A Mestre & Mestre la nostra passió pels sentits ens inspira a crear experiències impecables, memorables i inoblidables. Ens encanta crear dissenys d’espais i experiències d’autor i propostes de benestar altament desitjables i transformadores, on els protagonistes i els principals eixos d’inspiració són les tradicions regionals del país.
3. Considera que la situació viscuda durant la pandèmia ha contribuït al fet que posteriorment, com a societat i com a indústria, es destinin més recursos a la cura personal i al wellness?
Definitivament, la pandèmia ha estat decisiva per a l’increment de la indústria del benestar. El creixement projectat per Global Wellness Summit promet ser molt elevat. S’espera que per a 2025 el turisme de benestar creixi un 20%, mentre que els spas ho faran un 17% i les ubicacions que ofereixen aigües termals, un 18%. El que hem après d’aquesta pandèmia és que el tresor més valuós és la nostra salut, el benestar, la creació de comunitats amb una visió que ens connecta com a individus, amb la naturalesa, amb l’alimentació orgànica i amb la cura del planeta.
4. Creu que hi ha algun país “revelació” que estigui despuntant en els últims anys?
Existeix un gran creixement del concepte wellness en diversos països que sobresurten per les seves característiques geogràfiques i la seva cultura. Per exemple, Islàndia: amb una combinació de Hot Springs geotèrmics, banys de llot, spas i retirs de ioga, s’ha convertit en una de les destinacions turístiques de benestar més destacades. El Japó s’ha convertit en una atracció pels seus banys termals, tradicions i pràctiques de meditació zen. Costa Rica, amb la seva impressionant biodiversitat i el seu enfocament de sostenibilitat ha estat reconeguda com un dels principals destins de benestar a Amèrica Llatina. Finalment, Tailàndia o l’Índia sempre han estat a l’avantguarda de les tradicions i cultura del benestar físic, mental i espiritual.
5. Com a especialista en wellness, quines tendències destacaria?
- Wellbeing digital: la tecnologia tindrà un paper fonamental en la promoció del benestar a través d’aplicacions i dispositius. App’s de meditació, respiració, ioga i nutrició han aconseguit captar una audiència molt important.
- Wellness en béns immobles: els dissenys de cases i comunitats incorporen més elements de benestar amb sistemes d’il·luminació natural, contacte amb la naturalesa, jardins botànics, aire purificat, materials de construcció no tòxics, etc.
- Aliments funcionals: la tendència a seguir una alimentació saludable, orgànica, lliure de pesticides i personalitzada amb suplements per a millorar la salut continuarà creixent.
- Exercici i mobilitat saludable: el sector del fitness va en auge amb una oferta més variada de tècniques d’entrenament, des de sessions funcionals a Qi Jong. Igualment, creixeran alternatives de mobilitat com el ciclisme i les caminades.
- Apoderament personal: cada vegada més persones busquen eines per a prendre un major control del seu benestar i salut amb programes d’alimentació, meditació, control cognitiu, diagnòstics i millora de l’exercici mental, físic i espiritual.
6. Ens pot parlar del mètode Sensory Design que guia els seus projectes?
Hem creat un mètode per al disseny d’espais i programes sensorials basats en 7 sentits que es van aplicant en els projectes i programes amb els quals col·laborem.
Tots els projectes els iniciem amb una anàlisi del sentiment d’identitat per a poder establir la seva diferenciació i característiques úniques i irrepetibles. Avaluem el sentiment d’arribada i la creació de memòries olfactòries, gustatives, auditives, visuals i tàctils. Valorem el sentiment d’ubicació per a crear experiències que parlin del país, la seva gent i les seves tradicions. Analitzem el sentiment de fluïdesa per a detectar qualsevol fractura en el servei o l’experiència. Dissenyem moments inoblidables sota el sentiment d’admiració, o com podem enriquir l’experiència més enllà del que un client espera. Establim el sentiment de comiat amb un record inoblidable i finalment capacitem al personal en el sentiment de connexió, que genera la lleialtat i agraïment dels nostres clients i hostes.
7. A quins reptes creu que s’enfronta el sector del wellness?
- Educació. Malgrat l’augment d’interès per la salut i el benestar, moltes persones encara no comprenen la importància de l’activitat física regular, la nutrició i l’autocura.
- Sostenibilitat. Els consumidors es preocupen cada vegada més per la sostenibilitat dels productes i serveis que utilitzen i les empreses del sector del benestar han d’assegurar-se d’estar a l’altura de les expectatives, seleccionant programes i productes congruents amb l’ambient, el planeta i la salut dels seus usuaris.
- Tecnologia: la tecnologia ha canviat la forma en què les persones s’acosten al benestar i les empreses han d’implementar-la per a oferir experiències d’usuari optimitzades i rellevants.
- Personalització: els consumidors són cada vegada més específics en la selecció de productes i serveis que s’adaptin a les seves necessitats individuals, la qual cosa suposa un gran desafiament per a les empreses del sector.
- Costos: es requereix una democratització, amb un major ventall d’oferta en preus per a tota mena d’experiències de benestar que abastin un sector més ampli de la població, incloent-hi els nens.
8. Què creu que és el que busca un prescriptor o expert en wellness venint a Piscina & Wellness Barcelona?
- Informació rellevant dels beneficis de la hidroteràpia.
- Beneficis dels diferents tipus de filtració, per exemple, l’ús de sals de magnesi vs clor.
- Coneixements interessants per als tècnics en hidroteràpia pel que fa als conceptes de vasodilatació, vasoconstricció repòs i rehidratació.
- Diferents travessies i experiències hidrotermals i els seus beneficis en un centre wellness.
- Com capitalitzar l’ús de les instal·lacions hidrotermals del teu spa.
- Coneixement dels majors reptes en la implementació d’instal·lacions hidrotermals.
- Saber els majors errors a evitar en el moment de construir un centre hidrotermal.
- Equipment Feature. Ressaltar els diferents equips necessaris en un centre wellness com a llits tubulars, colls de cigne, cobra, jets cervicals, punts anatòmics i què aporten.
- Intercanviar informació sobre diversitat en tradicions hidrotermals al voltant del món.
- Aprendre més sobre els millors llocs i experiències hidrotermals en el món.
Cristina Benavides, col·laboradora de Piscina & Wellness Barcelona